سیر سیاه در واقع سیر تخمیر شده معمولی است. در این فرآیند سیر به مدت 30 تا 90 روز در دمای 60 تا 77 درجه نگهداری می شود. زمان تخمیر بسته به فرهنگ، تولید کننده و هدف متفاوت است. مطالعات نشان می دهد که عصاره سیر سیاه دارای عملکردهای متعددی از جمله اثرات آنتی اکسیدانی، ضد حساسیت، ضد دیابت، ضد التهابی و ضد سرطانی است.
در طی فرآیند تخمیر، رنگ سیر سیاه می شود، همچنین بافت و طعم سیر سیاه می شود. قوام آن تغییر می کند و شبیه ژله می شود.

منشا سیر سیاه
اگرچه سیر سیاه اخیرا مورد توجه قرار گرفته است، اما قرن هاست که وجود داشته و مورد استفاده قرار گرفته است. منشا دقیق آن مشخص نیست. اما سیر سیاه صدها سال است که در غذاهای چینی استفاده می شود.
سیر سیاه از دیرباز در کره جنوبی، ژاپن و تایلند مصرف می شده است. سیر سیاه چندین سال است که در سایر کشورهای اطراف معرفی شده است و اخیراً توسط سرآشپزهای مشهور جهان برای تهیه مرغ، ماهی، سوپ و سایر غذاها استفاده می شود.
یکی از دلایل محبوبیت سیر سیاه دکتر بیز این است که مانند سیر خام تازه حاوی آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی مفید است که می تواند به بهبود سلامت و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها کمک کند. سیر سیاه نیز طعم و بوی بهتری دارد.

فواید سیر سیاه
سیر سیاه و کنترل قند خون
مانند سیر خام تازه، سیر سیاه نیز می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. مقادیر بالاتر آنتی اکسیدان در سیر سیاه؛ می تواند به کاهش قند و عوارض مرتبط با دیابت کمک کند.
سیر سیاه و محافظ قلب
سیر خام تازه به بهبود سلامت قلب کمک می کند. سیر سیاه همان اثرات محافظتی را دارد. سیر سیاه همچنین می تواند به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند که به نوبه خود خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

سیر سیاه و خطر ابتلا به سرطان
مطالعات نشان می دهد که خواص آنتی اکسیدانی سیر سیاه می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند. یک مطالعه نشان داد که می تواند به کاهش رشد سلول های سرطانی روده بزرگ کمک کند.
ترکیبات موجود در سیر سیاه همچنین می تواند رادیکال های آزاد را در بدن از بین ببرد. این خاصیت آسیب سلولی را کاهش می دهد و می تواند به کاهش رشد و گسترش بالقوه سلول های سرطانی در بدن کمک کند. سیر سیاه و سلامت مغز سیر سیاه با آنتی اکسیدان های خود می تواند به کاهش التهاب در بدن و پیشگیری از بیماری های شناختی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کند. همچنین می تواند به بهبود حافظه و سایر عملکردهای مغز و شناختی کمک کند.

سیر سیاه و تقویت ایمنی
آنتی اکسیدان های موجود در سیر سیاه می توانند با کاهش التهاب به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و از استرس اکسیداتیو که منجر به آسیب سلولی می شود جلوگیری می کنند. سیستم ایمنی قوی به این معنی است که بدن می تواند به طور موثرتری با عفونت ها و باکتری ها مبارزه کند.

سیر سیاه و سلامت کبد
سیر سیاه می تواند به بهبود سلامت کبد کمک کند. برخی مطالعات نشان می دهد که این ماده غذایی می تواند با کاهش چربی در کبد به کاهش آسیب کبدی پس از بیماری کبدی کمک کند.
مواد مغذی موجود در سیر سیاه
15 گرم سیر سیاه بدون پوست حاوی مواد زیر است:
کالری: 40
پروتئین: 2 گرم
چربی: 0 گرم
کربوهیدرات: 8 گرم
فیبر: 3 گرم
شکر: 4 گرم
سیر سیاه همچنین حاوی مقادیر خوبی از موارد زیر است:
ویتامین سی.
ویتامین های B1، B2، B3، B6
اسید فولیک
کلسیم
منگنز
منیزیم
فسفر
فلز روی
اهن
در مقایسه با سیر معمولی، سیر سیاه آلیسین کمتری دارد، آلیسین مسئول برخی از فواید سیر معمولی است، اما سیر سیاه سرشار از اسیدهای آمینه، مواد مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان است. فرآیند تخمیر این غلظت ها را تغییر می دهد. سیر سیاه حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سیر معمولی است. همچنین دارای ترکیب بیشتری به نام S-alylcysteine است. آلیل سیتین به جذب آلیسین در بدن کمک می کند. سیر سیاه غلیظ تر به بدن کمک می کند تا فواید آلیسین را افزایش دهد.